mandag 28. februar 2011

Livet i Tanzanias Tanga.

Etter en slitsom men koselig tur ned med forsinkelser på flyene er vi endelig fremme i Tanga. Tanga er en provins i Tanzania med den største byen som heter Tanga. Her bor jeg nå sammen med 12 andre studenter fra sykepleien på Uia.

Vi bor på et konferansesenter som ligger ca 19 km utenfor byen. Det er veldig fint og har dusj og toalett. Det er veldig stilig. Det ligger rett med stranda som ser ut som en elv fordi det vokser mye mangroveskog der. Badeforholdene er gode og temperaturen på vannet er god. Glad for at jeg tok med meg bade sko.

På Ticc er det en flott hage rund med mange typer frukt som alle ser grønne ut selv om de er modne. Kokos nøtter er det også mange av og det står store skilt over alt at en må passe på så en ikke får de i hode. Ellers er det en nydelig hage rundt sentere med mange fine blomster som er veldig fine.

I dag skal vi prøve å gjøre innkjøp for første gang alene i Tanga og vi ble en smule overrasket da vi hørte at butikken var stengt. Det var visst helt normalt her i Tanga at visst de ikke hadde lyst til å ha butikken oppe så stengte de den bare….. This is Africa!!!

Tanzanianerene nydelig mennesker de er høflige hjelpsomme og vennlig og viser deg stor respekt. De som jobber her på sentere er velig flinke til og hjelpe med ting. Ellers er det stilig og høre når de snakker swahili men ikke lett og forstå noe.

På senter er det også andre studenter og jeg er på rom med ei koselig jente fra vestfold hun er skikkelig god til å snakke swahili og reiser med bussen alene… Tror nok at det er en stund til jeg kommer så langt.

Her i dette området av Tanzania er de kjent for å ha godt sterkt krydder i går noe vi fikk merke i gård da kokken hadde vært litt kreativ med suppen. Den så ut som en god norsk grønnsakssuppe og jeg var ganske sulten og tok en stor tallerken. Noe jeg angret kraftig på etter den første skjen med suppe. Det brand som kajennepepper og det svidde på leppene og jeg hadde lyst til å spytte ut alt med jeg fikk nå svelget på et vis. Etter på satt jeg og pinte i meg så mye som mulig helt til bestyrerinnen kom og beklaget at suppen var blitt i sterkeste laget for norske ganer.. Jeg var temmelig lettet….. Når det er sakt er det ellers en dyktig kokk her på senteret som lager god enkel mat….

Ellers er det utrolig stille her og man hører kun fuglene hele dagen og det ligner litt på tropehuset i dyreparken. De begynner og synge ca kl 600 og synger til ca 19.00 da blir det mørkt. De har noen merkelige dyr som heter gekko som er overalt og de ser ut som små firfirsler. Ellers har det vært snakket en del om slanger så jeg var rimelig spak da jeg måtte på do i natt.. Alt gikk fint til jeg skulle vaske hendene da ser jeg en stor klump som beveger seg og jeg måtte ta meg i å ikke skrike høyt….. Når jeg fortalte det til hun som er på rommet lo hun og sa…. Ja du har fått hilst på padda den bor inni vasken og det har vist de fleste vent seg til…. Den spiser jo trossalt malaria mygg… Har ikke vært så mye og se til den men et par av de andre studenten hadde fått en del myggstikk i går…

Det er deilig og varmt her nede og masse god frukt og spise og mye vann og drikke merker at jeg savner isbiter det får vi ikke lov til å ha pga. at kvaliteten på vannet er så dårlig at da kan vi bli syke…..

Da ble det ikke bytur før i morgen så blir det seiltur til helga og swahilikurs i kveld……………..

Ingen kommentarer: