lørdag 19. januar 2008

5.Forskning om retorikk

5. Forskning om retorikk

Idunn:
Ved å søke på Idunn.no kommer det opp flere artikler når man setter søkeordet til ”forskning om retorikk”. På Idunn.no fant jeg denne artikkelen om" konflikthåndtering og retorikk" skrevet av Solfrid Mykland. Jeg har vurdert den ut fra følgende kriterier.
Troverdighet: Jeg finner at artikkel har stor troverdighet fordi den er publisert på idunn og dermed gjennomgått en form for redaksjonell kontroll. Man har også en mulighet for å kontakte artikkelforfatteren og det er et bra utgangspunkt.
Objektivitet: Artikkelen tar for seg konflikthåndtering i rettsapparatet og det er belyst fra flere sider. Den er skrevet i objektiv form.
Nøyaktighet: Teksten i artikkelen inneholder fagord og er skrevet på et korrekt fagspråk og inner holder også en standard litteraturliste.
Egnethet: Artikkelen sier også noe om forskning på retorikkens betydning i konflikthåndtering og i rettsapparatet generelt. Jeg vil derfor si at artikkelen er høyst aktuell når det gjelder forskning om retorikk. solfrid.mykland@nhh.no

http://www.idunn.no/?marketplaceId=2000&languageId=1&siteNodeId=3736161



Google Scholar:
På Google Scholar fant jeg en ph.d oppgave som omhandlet temaet Retorikk. Jeg vil vurdere denne oppgaven etter TONE prinsippet.

Troverdighet: Dette er en avhandling for graden ph.d på instituttet for lingvistiske og nordiske studier.
Objektivitet: En avhandling for ph.d grad krever grundig studie og mange objektive synspunkter.
Nøyaktighet: Oppgaven er stedfestet, tidfestet, navngitt og publisert på UiO sine nettsider, og derfor bør det være kvalitet over kilden.
Egnethet: Det finnes flere kapitler som omhandler temaet retorikk, og derfor en brukende kilde for mitt søk.

http://folk.uio.no/jonasbak/LittRet.pdf


Bibsys:
Ved å søke i Bibsys og begrenset søke til bok på Biblioteket på UiA, fant jeg denne boken:
Statlig læreplanadministrering : styring - strategi - retorikk : et søkelys på deltakelse og representasjon i planprosessen frem mot ny generell del av læreplanen for grunnskolen, videregående opplæring og voksenopplæring - 1993 / Elin Johanne Reite
Jeg vil vurdere denne boka ut i fra TONE prinsippet.

Troverdighet: Boka er trykt av Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt, noe som bør bety at boka er troverdig.
Objektivitet: I tittelen ser vi at boka omhandler temaer som styring, strategi og retorikk. Det står også at det er satt et søkelys på ….. Ut fra dette er det naturlig at man ser temaene fra forskjellig lys og dermed mest sannsynlig forskjellige objektive synspunkter.
Nøyaktighet: Boka er tidfestet og navngitt i tillegg er det trykket av Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt, noe som bør bety at den har en kvalitet over seg.
Egnethet: Uten å ha lest boka, ser vi i tittelen at den omhandler retorikk, og kan derfor være egnet til søk om ”forskning om retorikk”.